Twoja opinia

drukujAktualności

Ważne zmiany w dokumentach programowych

27-03-2009

Nowe wersje Zasad dokonywania wyboru projektów w Programie Kapitał Ludzki oraz Zasad finansowania POKL zostały podpisane przez Jarosława Pawłowskiego podsekretarza stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego. Wejdą one w życie 1 kwietnia 2009 r.

Nowelizacja powyższych dokumentów została opracowana w oparciu o ustalenia Zespołu Proste Fundusze, rekomendacje z badań ewaluacyjnych w ramach POKL oraz doświadczenia Instytucji Zarządzającej POKL z dotychczasowej realizacji Programu. Dokumenty powyższe należało również dostosować do zmienionej ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.

Najważniejsze modyfikacje w Zasadach dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL obejmują:

  • Zmianę zasad oceny i wyboru do dofinansowania projektów systemowych Instytucji Pośredniczących PO KL dotyczącej decentralizacji podejmowania decyzji o dofinansowaniu projektu oraz wprowadzenia nowej podstawy prawnej wynikającej ze znowelizowanej ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju;
  • Wprowadzenie zapisów dotyczących możliwości zawieszenia konkursu otwartego;
  • Zobowiązanie Instytucji Organizujących Konkurs (IOK) do umożliwiania wszystkim wnioskodawcom dokonywania uzupełniania lub poprawy pod względem formalnym złożonego wniosku w zakresie niezmieniającym sumy kontrolnej wniosku;
  • Wprowadzenie wzoru harmonogramu przeprowadzania konkursu i zobowiązanie IOK do zamieszczania harmonogramu na stronie internetowej, tak aby potencjalni beneficjenci otrzymali przejrzystą informację o procedurze wyboru projektów do dofinansowania;
  • Wprowadzenie zapisów, zgodnie z którymi ekspert zobowiązany jest do sporządzenia swej opinii na podstawie wzoru Karty oceny merytorycznej. Dodatkowo w przypadku nieuwzględnienia opinii eksperta członek KOP, który dokonał oceny danego wniosku jest zobowiązany do pisemnego uzasadnienia swojego stanowiska;
  • Zmiana wzoru Karty oceny merytorycznej (m.in. poprzez modyfikację oświadczenia
  • o poufności i bezstronności podpisywanego przez członków KOP - o braku związków z żadnym z projektodawców, których wnioski przeszły ocenę formalną);
  • Wprowadzenie wagowego systemu oceny merytorycznej, polegającego na podziale ogólnej liczby punktów możliwych do przyznania w poszczególnych częściach Karty oceny merytorycznej wg wymienionych w Karcie kategorii oceny który będzie jawny dla wnioskodawców i opisany w dokumentacji konkursowej, tak aby zachowana została zasada równości beneficjentów;
  • Doprecyzowanie zasad powoływania i dokonywania oceny przez trzeciego oceniającego, który angażowany jest w przypadku wystąpienia znacznych różnic
  • w ocenie przeprowadzonej przez dwóch oceniających;
  • Wprowadzenie zapisów stanowiących, że – w przypadku negocjacji prowadzonych
  • w formie pisemnej – każda ze stron (IOK i wnioskodawca) będzie miała określony termin na odniesienie się do propozycji partnera negocjacyjnego
  • - 5 dni roboczych od otrzymania pisma;
  • Wprowadzenie obowiązku przekazywania wnioskodawcom wraz z informacją
  • o wynikach oceny wniosku treści Karty oceny merytorycznej;
  • Wprowadzenie możliwości dokonywania oceny spełniania przez projekt kryteriów dostępu lub wybranych kryteriów dostępu na etapie oceny merytorycznej;
  • Wprowadzenie obowiązku zatwierdzania protokołu przez przewodniczącego KOP, a nie przez organ zatwierdzający listę rankingową (zapewnienie rozdzielności tych dwóch funkcji);
  • Zwiększenie kompetencji przewodniczącego KOP, który będzie rozstrzygał lub wskazywał sposób rozstrzygnięcia w  przypadku rozbieżności  w ocenie wniosku np. proponowanej kwoty dofinansowania lub skierowania wniosku do negocjacji;
  • Zwiększenie liczby punktów możliwych do przyznania za spełnianie kryteriów strategicznych z 20 do 40 (obowiązuje dla Planów działania na rok 2010
  • i następnych);
  • Dostosowanie terminów oceny wniosków o dofinansowanie projektu do zaleceń DKF, zgodnie z którymi proces ten nie powinien trwać dłużej niż 3 miesiące; 
  • Doprecyzowanie zapisu dotyczącego możliwości podjęcia decyzji o nieprzyznaniu dofinansowania danemu wnioskodawcy przez organ lub osobę zatwierdzającą listę rankingową wniosków w przypadku zaistnienia nowych, nieznanych osobie oceniającej na etapie oceny wniosku o dofinansowanie okoliczności uzasadniających podjęcie takiej decyzji;
  • Doprecyzowanie zapisu dotyczącego zakresu zmian w projekcie, które może rekomendować  osoba dokonująca oceny merytorycznej wniosku. Członek KOP może zaproponować zmniejszenie wartości projektu o maksymalnie 25 proc. w związku ze zidentyfikowaniem wydatków niekwalifikowalnych (nieuprawnionych, nieuzasadnionych lub zawyżonych w porównaniu ze stawkami rynkowymi);
  • Dodanie rozdziału dotyczącego zasad wyboru projektów innowacyjnych i współpracy ponadnarodowej;
  • Pozostałe zmiany w znowelizowanej wersji Zasad dokonywania wyboru projektów
  • w ramach PO KL dotyczą przede wszystkim doprecyzowania zapisów dokumentu, celem uniknięcia rozbieżności interpretacyjnych. Ponadto w nowej wersji Zasad uwzględniono przepisy ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju i zapisy Wytycznych Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wymogów, jakie powinny uwzględniać procedury odwoławcze ustalone dla programów operacyjnych dla konkursów ogłaszanych od dnia 20 grudnia 2008 r. w zakresie procedury odwoławczej.

Najważniejsze modyfikacje w Zasadach finansowania PO KL dotyczą następujących obszarów:

  • Zaciąganie zobowiązań. Wprowadzono zapisy dotyczące stosowania przez IP/IP2 (IW) algorytmu stanowiącego podstawę do określania limitu kontraktacji w ramach danego Działania / Priorytetu.
  • Przekazywanie środków na dofinansowanie projektu. Określono, że odsetki bankowe od przekazanych beneficjentowi transz dotacji rozwojowej stanowią jego dochód i nie są wykazywane we wniosku o płatność.
  • Zabezpieczenie dotacji rozwojowej. Dostosowano zapisy do zmienionego rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 7 września 2007 r. w sprawie wydatków związanych z realizacją programów operacyjnych.
  • Wkład własny. Doprecyzowano zapisy dotyczące środków, z jakich wkład własny może pochodzić oraz wskazano sposób postępowania w przypadku przekroczenia 15% poziomu wkładu własnego pochodzącego ze środków publicznych.
  • Obowiązek zwrotu środków z końcem roku budżetowego. Doprecyzowano zapisy przedmiotowego punktu określając sposób postępowania w związku ze zgłoszeniem wydatków do ujęcia w wykazie środków niewygasających oraz niewykorzystanych do końca roku budżetowego. Ponadto uporządkowano zapisy chronologicznie.
  • Projekty systemowe OPS i PCPR. Dodano zapisy dotyczące przekazywania kolejnych transz dotacji rozwojowej w ramach projektów systemowych realizowanych w ramach Działania 7.1.
  • Koszty bezpośrednie. Wyodrębniono w ramach kosztów bezpośrednich zadanie „Zarządzanie projektem”, w ramach którego beneficjent powinien ująć wszystkie wydatki związane z obsługą projektu, rezygnując jednocześnie z dotychczasowego sposobu ujmowania kosztów personelu w ramach poszczególnych zadań merytorycznych.
  • Koszty pośrednie. Doprecyzowano możliwość rozliczania kumulatywnego kosztów pośrednich ryczałem w ramach końcowego wniosku o płatność.
  • Zrezygnowano z konieczności przedstawienia we wniosku o dofinansowanie projektu metodologii dla kosztów pośrednich rozliczanych na podstawie rzeczywiście poniesionych wydatków.
  • Ponadto, wprowadzono możliwość zmiany rozliczania kosztów pośrednich ryczałtem na koszty pośrednie rozliczane na podstawie rzeczywiście poniesionych wydatków.
  • Przychód projektu. Rozszerzono definicję przychodu wskazując jako źródło przychodu także kary umowne oraz nałożono obowiązek zwrotu uzyskanego przychodu w całości lub proporcjonalnie do stopnia w jakim realizacja projektu przyczyniła się do jego osiągnięcia.
  • Zasada konkurencyjności. Wprowadzono do treści Zasad obowiązek stosowania zasady konkurencyjności, który do tej pory określony był wyłącznie we wzorze umowy o dofinansowanie projektu.
  • Jednocześnie, zaktualizowano zapisy zgodnie ze zmienioną w styczniu nową wersją zasady konkurencyjności.
  • Zasady sporządzania wniosku o płatność. Wskazano, że we wniosku o płatność beneficjent powinien wykazywać wydatki poniesione w danym okresie ze środków dotacji rozwojowej. Jedynie w szczególnie uzasadnionych sytuacjach możliwe jest finansowanie wydatków ze środków własnych.
  • Weryfikacja i zatwierdzanie wniosku o płatność beneficjenta. Doprecyzowano zapisy dotyczące wstrzymania terminu na weryfikację wniosku o płatność w związku z prowadzoną kontrolą.
  • Wprowadzanie zmian do projektu. Doprecyzowano zakres zmian, jakie Beneficjent może wprowadzić do projektu bez konieczności informowania podmiotu będącego stroną umowy.
  • Kwoty odzyskane i kwoty wycofane. Przeredagowano zapisy przedmiotowego punktu wprowadzając definicje kwot odzyskanych, kwot wycofanych oraz sposobu postępowania w przypadku odzyskiwania środków podlegających zwrotowi, w tym poprzez pomniejszenie wydatków lub wezwanie do zwrotu. Ponadto doprecyzowano zapisy dotyczące wydawania decyzji o zwrocie środków zgodnie z art. 211 UFP.
  • Rejestr dłużników zastąpiono prowadzonym w KSI (SIMIK 07-13) rejestrze obciążeń na projekcie. Opisano sposób prowadzenia ww. rejestru.
  • Poświadczanie wydatków w ramach PO KL. Odstąpiono od obowiązku sporządzania poświadczenia i deklaracji wydatków w dotychczasowej wersji papierowej. Obecnie poświadczenie sporządzane będzie zgodnie ze wzorem określonym w załączniku do Zasad wraz załączoną kartą informacyjną deklaracji wydatków, stanowiącą wydruk z KSI SIMIK 07-13.
  • Załączniki. Doprecyzowano zapisy zgodnie z ww. uwagami.

 

Pliki do pobrania

Zasady finansowania PO KL (27-03-2009) 6,81 MB


Do otwarcia plików pdf potrzebe jest darmowe oprogramowanie Acrobat Reader które można pobrać tutaj

wróć do aktualności »

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie ul. Czechowska 19, 20-072 Lublin
email: efs@lubelskie.pl, tel. 081-44-16-843, fax 081-44-16-853 / Pracujemy od poniedziałku do piątku w godzinach 7.30 - 15.30.
Statystyka: odsłony:14997094, wizyty:7120690

projekt i cms: www.adm-media.pl