Twoja opinia

drukujFAQ - Pytania i odpowiedzi

22-07-2008

Pytanie:

Co należy rozumieć w ramach Działania 9.2 jako ,,programy rozwojowe szkół"?

Odpowiedź:



Program rozwojowy przewiduje ciąg zmian w warunkach, w jakich odbywają się podstawowe procesy szkolne: kształcenie, wychowanie, opieka nad uczniem, współpraca szkoły ze środowiskiem. Stanowi on  opis kluczowych obszarów działania szkoły, w których szkoła chce wprowadzać zmiany z myślą o podniesieniu efektów kształcenia; strategie wdrażania tych zmian oraz określenie tego, co ma być ich rezultatem. Program rozwoju jest tylko jednym z przejawów kompleksowego podejścia do procesu planowania pracy, ale nie zawiera działań związanych z zapewnieniem jej bieżącego rozwoju. Jego podstawą powinny być: programy szkoły, aspiracje szkoły i środowiska, diagnoza aktualnego stanu.
Wraz z wejściem w życie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 grudnia 2006 r. przestało obowiązywać Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu stanowisk wymagających kwalifikacji pedagogicznych, kwalifikacji niezbędnych do sprawowania nadzoru pedagogicznego, a także kwalifikacji osób, którym można zlecać prowadzenie badań i opracowywanie ekspertyz, które obligowało dyrektorów i nauczycieli szkół do opracowywania programów rozwoju szkoły.
W ramach działania 9.2 programy rozwojowe szkół powinny w szczególności obejmować:

  • dodatkowe zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze oraz specjalistyczne służące wyrównywaniu dysproporcji edukacyjnych w trakcie procesu kształcenia
  • doradztwo i opiekę pedagogiczno - psychologiczną dla uczniów wykazujących problemy w nauce lub z innych przyczyn zagrożonych przedwczesnym wypadnięciem z systemu szkolnictwa (np. wsparcie dla uczniów z obszarów wiejskich, wsparcie dla uczniów
  • niepełnosprawnych, przeciwdziałanie uzależnieniom, programy prewencyjne, przeciwdziałanie patologiom społecznym)
  • dodatkowe zajęcia (pozalekcyjne i pozaszkolne) dla uczniów ukierunkowane na rozwój kompetencji kluczowych, ze szczególnym uwzględnieniem ICT, języków obcych, przedsiębiorczości, nauk przyrodniczo – matematycznych
  • efektywne programy doradztwa edukacyjno – zawodowego
  • modernizację oferty kształcenia zawodowego i dostosowanie jej do potrzeb lokalnego i regionalnego rynku pracy (wprowadzanie nowych kierunków kształcenia, modyfikacja programów nauczania na kierunkach istniejących)
  • współpracę szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe z pracodawcami i instytucjami rynku pracy służącą podnoszeniu kwalifikacji zawodowych uczniów jako przyszłych absolwentów
    i wzmacnianie ich zdolności do zatrudnienia (w tym zwłaszcza w zakresie praktycznych form nauczania – staże i praktyki)
  • wyposażenie szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe w nowoczesne materiały dydaktyczne (w tym podręczniki szkolne) zapewniające wysoką jakość kształcenia
  • wdrożenie nowych, innowacyjnych form nauczania i oceniania cechujących się wyższą skutecznością niż formy tradycyjne
  • wdrażanie programów i narzędzi efektywnego zarządzania placówką oświatową przyczyniających się do poprawy jakości nauczania

Działanie 9.2

wróć do FAQ »

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie ul. Czechowska 19, 20-072 Lublin
email: efs@lubelskie.pl, tel. 081-44-16-843, fax 081-44-16-853 / Pracujemy od poniedziałku do piątku w godzinach 7.30 - 15.30.
Statystyka: odsłony:14964098, wizyty:7089162

projekt i cms: www.adm-media.pl